woensdag 1 augustus 2012

De historie van CasPoMor huis


Het CasPoMor-huis bevindt zich in een woning die beschikbaar is gesteld door woningcorporatie Lefier, op de zevende etage van de Polluxflat. Er worden allerlei activiteiten aangeboden. Het project draait in zijn geheel op vrijwilligers, die zelfs licht dementerende bewoners een aangename vorm van dagbesteding weten te bieden. De eerste opname:





Het ontstaan van Huiskamerproject
 In 2007 hebben een aantal vrijwilligers een bezoekersteam geformeerd. Het bezoekersteam bied hulp aan mensen die, door wat voor omstandigheden, niet meer aan het sociale leven kunnen deelnemen. U kunt hierbij denken aan een wandeling maken, een boodschapje doen, een spelletje kaart spelen of alleen luisteren, onder het genot van een kop koffie of thee. Het zijn voornamelijk de mensen, die door wat voor omstandigheden ook, zich erg eenzaam volen of alleen komen te staan. Door de vele bezoekjes die ik in het afgelopen jaar heb afgelegd, kreeg ik steeds meer de indruk dat aan de eenzaamheid van deze mensen iets gedaan moest worden, ook in sociaal opzicht. Toen ben ik veel gaan lezen over huiskamerprojecten en kwam tot de conclusie dat dit hier in de CasPoMor-flats ook wel eens nuttig kon zijn.
Tijdens een vergadering van ons bezoekersteam heb ik dit naar voren gebracht en wat er allemaal komt voor kijken , daar had ik totaal geen weet van, maar met behulp van onze begeleidsters en teamgenoten is het balletje gaan rollen. Eerst maar eens een ruimte vinden dat is het allerbelangrijkste. Er stond een woning leeg in de Polluxflat op de eerste etage en dat leek me wel wat. Maar helaas, al verzegd, maar er was ook nog een woning leeg op de zevende etage en die mochten we, na overleg met Lefier, gaan gebruiken, onze dank hiervoor. Ook komt hier in een ruimte voor Machiel Abbring om computerlessen te geven. Daarna gingen we aan de slag om de hele woning schoon te maken en in te richten. Samen met Aly Wieringa hebben we de woning ingericht en dat is ons goed vergaan gelet op de vele complimenten die we in ontvangst mochten nemen. Op 10 juni 2007 werd er voor het eerst proef gedraaid waar veel bewoners aanwezig waren onder het genot van een kop koffie. Op 4 september 2007 is de huiskamer officiëel geopend. Ik hoop in de komende tijd nog meer vrijwilligers te vinden om ons te steunen in ons project en bij diverse activiteiten en ik heb hier het volste vertrouwen in dat dit ons gaat lukken.
Tenslotte wil ik hierbij dank zeggen aan het Nieuw Lokaal Akkoord voor de financiering, maar ook Aly Wieringa, Paul Wesseldijk, Jan Stäber en Machiel Abbring voor hun medewerking en verder alle medewerkers die hier aan meegewerkt hebben om dit project te kunnen realiseren. Geertje Joling

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen